Ett, två, sju, trettionio, tre, åtta

Äntligen sitter jag precis där jag vill sitta, i världens skönaste fåtölj från 1900frösihjäl med världens mysigaste regn utanför. Så tänkte jag inleda mitt inlägg, men det började hagla ute och min förälskelse i det vilda vädret ändrades snabbt när jag skänkte mina odlingar en tanke. Visst är det bra att det regnar, men inte när det övergår till hagel och allt jag har kämpat för med odlingarna hänger på en skör tråd. Nu ber jag för att allt i trädgården överlever.

Jag har äntligen tagit ett stort steg mot ett grönare liv, jag skippar bilen och tar tåg och cykel till jobbet istället. Visst får jag gå upp lite tidigare, men det är det värt. Nu känner jag mig inte som en miljöbov längre, iallafall inte lika mycket miljöbov.

På jobbet går det bra. Visst kan det bli lite ensidigt att rensa rabatter dagarna in och ut, men man lär sig mycket av det. Tekniken finslipas och eftersom att kollegorna har olika bakgrunder lär man sig mycket av varandra. Dessutom har jag fått göra lite planteringsjobb och liknande på sista tiden, det är roligt med omväxling, speciellt när man får göra något man tycker är roligt.

I augusti flyttar jag till Furulund utanför Kävlinge tillsammans med min flickvän Louise. Just nu håller vi på att planera och handla inför flytten. Jag köpte två stolar på auktion igår, trodde först att dem skulle prata lika snabbt som i USA, men det gick lugnt till. 100 kronor betalade jag, en man kom fram till mig efter och sa att det var ett bra pris för två fina stolar. Jag måste på fler auktioner. På själva loppisen köpte jag även en cykel för 150 kronor och en 25 liters damejeanne för 20 kronor. Nu ska det renoveras och bryggas öl med min kompis Morris.

För er som är intresserade av trädgården, såhär ser den ut för en vecka sedan (eller två):

 Potatisen var kupad och kämpade på, nu är all potatis uppkommen.

Den sista spenaten har skördats och tomatplantorna har tagit över platsen. 

Chilin växer som bara den, nu blommar den snart. 

Alla odlingslådor är på plats, nu ska det läggas singel emellan dem.  

 Apiaceae går det sämst för, löken är ett praktexempel.

 Ha en trevlig fortsatt sommar och god växtlycka, vi hörs igen om en vecka eller två eller tre eller fyra eller fem eller sex eller sju eller...




Inga kommentarer: