Håll i hatten, akta katten

Håll i hatten, för nu är det nystart på Trädgårdsgatan. Sommaren har varit otroligt (o)händelserik och nu är jag sjuk. Komiskt att det ska krävas ett rivjärn i halsen och en flodfördämning i näsan för att jag ska få tid att skriva ett inlägg. Det är väl så livet är, när man ständigt har något för sig.

Förutom att andas stadsavgaser och ta död på allt liv som inte är planerat (läs ogräs) hela dagarna har jag hunnit flytta till Trädgårdsgatan, odla utsökta grönsaker med hjälp av min familj och haft byggprojekt för mig.

Odlingarna har gått över förväntan i år. Trots att jag bara har cirka 20 kvadratmeter att odla på totalt har jag delat in odlingen i en sexårig växtföljd. Här ska ingen jäkla klumprotssjuka eller bomullsmögel få etablera sig inte. Jag har försökt väga allt vi ha skördat i år för att få fram lite statistik på hur mycket jag kan få ut på vår lilla täppa. Såhär ser skörderesultaten ut hittills:

Apiaceae: Djupgrävd odlingslåda på 2,5 kvadratmeter, jordkontakt i botten av lådan.
Morot, Rothild-Amsterdam forcing: Ej färdigskördat.
Knölfänkål, Fino: 1760 g

Fabaceae: Djupgrävd odlingslåda på 2,5 kvadratmeter, jordkontakt i botten av lådan.
Bönor, Provider: 6225 g
Ärtor, Meteor: Ej vägt ordentligt, odlas inte nästa år.

Alliaceae: Djupgrävd odlingslåda på 2,5 kvadratmeter, jordkontakt i botten av lådan.
Lök, gul: 9470 g

Brassicaceae: Djupgrävd odlingslåda på 2,5 kvadratmeter, jordkontakt i botten av lådan.
Spetskål, Fielderkraut: Väntar på att skördas.

Solanaceae: Friland, djupgrävt.
Potatis, Maris Peer: 3035 g
Potatis, Valor: Ej färdigskördad, hittills 3400 g
Potatis, Sarpo Mira: Ej skördad.
Tomat, Chili: Inte vägt.

Poaceae: Friland, djupgrävt.
Majs, Double standard: 2000 g

Övrigt:
Vinbärsbuskar, 2 stycken: 9 liter.
Spenat: Ej vägt.

Hittills har jag alltså skördat cirka 25890 g, det vill säga nästan 26 kilo grönsaker. Kålen är en riktigt höjdare och resten av potatisen också. Jag räknar med att hamna på minst 35 kilo grönsaker i år. Det är häftigt.

Jag har även haft ett byggprojekt för mig, jag bygger en mustpress med min morfar.

Det kommer att komma en längre uppdatering om mustpressen. Här har ni lite bilder att gotta er i.

 Virket vi använde oss av.

 Stämjärn, härligt att arbeta med.

 En bra bit på vägen.

 Ramkonstruktionen är färdig.


Nu ska jag bli frisk, ha det gott!

Inga kommentarer: