Stress, bilar och sånt

Så har det gått många, många, många dagar sedan sist jag visade något livstecken här på bloggen. Anledningen är enkel, jag har haft så sjukt mycket att stå i. Jag har som sagt fått jobb på Svensk Markservice i Malmö och på grund av det har jag varit tvungen att skaffa bil. Det tar mer tid än vad man tror att hitta en bra bil.

"Tvungen" skriver jag eftersom att jag egentligen inte vill ha bil. Jag börjar jobba klockan 7 på morgonen och kollektivtrafiken där jag bor kan inte ta mig till jobbet på under en timme. Med bil tar det 30 minuter. Framtida jobb erbjuder förhoppningsvis bättre lägen, då slipper jag bil och kan cykla, åka elmoped eller ta kollektivtrafik. Tills dess är jag miljöbov, tyvärr.

Nu struntar vi i bilar. På senaste tiden har jag satt tre omgångar surkål tillsammans med familjen, vi bakar bröd som galningar här hemma, jag har beställt en prenumeration på tidningen "Åter" och fröer, sättpotatis , gödsel och jord har stått på inköpslistorna. Jag är förberedd för odlingsåret, och med is i magen slåss jag mot viljan att börja så fröer. Utan varmväxthus, ingen sådd. Jag får vänta en liten stund till om plantorna ska överleva inomhus.
På tisdag kommer en före detta klasskompis, Lukas, och hälsar på mig och Harald. Lukas ska börja jobba på Carl Von Linnés besöksträdgård och Harald ska tillbaka till Capellagården som praktikant i ett år. Många av de gamla klasskamraterna har fått jobb eller praktik, kanon!
En sak jag glömt nämna är att nyanläggningen av vår trädgård börjat ta fart. Jag har rivit staketet och inväntar sten så att jag kan börja sätta mur och bygga upp den nya örtagården. Spännande så in i bomben.
Tidningen åter, sjukt bra.
Ett tips, besök Capellagårdens trädgårdsblogg, den är kanon: capellagardenstradgard.blogspot.com
Nu ska jag gå och vända på brödet jag bakar. Ha det gott, lingonsno.....

 

Inga kommentarer: