Cider, Göteborg och Jobb

Ni kan tro att det har hänt mycket på senaste tiden. Igår, onsdag, fick jag ett telefonsamtal från Svensk Markservice AB som frågade om jag ville jobba hos dem under säsongen. Ja, ja, ja, yes, yes, yes. På tisdag ska jag åka och skriva på anställningsavtal. Äntligen, efter att ha sökt 34 jobb inom trädgårdsbranschen blev jag kallad till intervju och fick erbjudande om jobbet.

Därför ska jag fira genom att öppna en fin flaska cider ikväll. Cidre Bouché från Domaine Dupont i Frankrike http://www.calvados-dupont.com/en/cidre-bouche.htm är en av mina favoriter. Den innehåller endast en ingrediens, äpple. Äkta cider görs nämligen bara på äpple. Ingen tillsatt jäst, koldioxid, smak, färgämne, socker etc. Det är cider gjord på ren äppelmust som har fått vildjäsa och bilda kolsyra genom att flaskjäsa efter buteljeringen. Helt underbar.

Förgrund: Cidre Bouché. Bakgrund: Cidre Elliot (höhö).

Jag tillverkade egen cider med hjälp av den Franska modellen i höst. Den ligger just nu och lagras, om två veckor eller så är den färdig för att öppnas. Det ser jag fram mot. Jag planerar att någon gång skriva ett långt inlägg om riktig cider och hur jag gjorde.
 
Nu till något helt annat. I helgen var jag uppe i Göteborg och träffade kompisar från Capellagården, grymt skönt att träffas igen. Det blev både till att spana träd och buskar och att diskutera trädgårdsbibliotek. Så, jag bestämde mig för att lägga upp en bild på mitt lilla, så kallade, trädgårdsbibliotek. Tips: köp böcker på loppisar, det är billigt och du kan hitta fynd.
 
 
För en gång skull har jag fotograferat själv. Resultatet kan man ju ha sina åsikter om, kanske inte världens bästa bilder. Min gamla fotografilärare hade varit besviken. Ha det gott, hallontopp!
PS: Jag utmanar dig att skaffa blogg Lukas.

3 kommentarer:

Gökboets Odlingar sa...

Elliot! Vad glad jag blev när jag hittade din blogg - väldigt fint. Och till alla som är nyfikna på Elliots cider, jag har haft förmånen att smaka den, öppnade min i helgen efter att den stått i ca 2 månader och den var riktigt god, väldigt frisk och god smak, lätt men ändå som sagt mycket smak, fantastiskt!
Hoppas allt är bra, lycka till med jobb!
Hälsningar från
Emma Fritz/Capellagården

Elliot sa...

Halli hallå Emma!

Vad roligt att du tyckte om den, själv ska jag nog smaka den ikväll. Det ska bli spännande.

Följer capellagårdens blogg med nöje. Jag blir lite avundsjuk på dem nya eleverna ibland, de som får göra allt roligt!

Lycka till med allt/
Elliot

Gökboets Odlingar sa...

Hej igen!
Elliots cidermusteri... Det tycker jag fortfarande är en glimrande idé! Kanske framöver :-)Kul att få veta att du är i gång med surkål, bröd och trädgårdspyssel! Och det är väldigt kul att så många i klassen har fått ngt jobb eller praktik. Du får hälsa till dem. Snart är det ju återträff, inte snart kanske men rätt snart. Det blir kul när ni kommer tillbaka.
Ha det fint,
Hälsningar Emma