Jordkällarkurs

Idag var jag och min kära kamrat Harald (dennyagronavagen.blogspot.com) på den sista träffen i vår kurs om jordkällare. Vi lärde känna varandra på Capellagården där vi gick i samma klass. Gå gärna in och besök Haralds blogg, den är läsvärd.

Vi besökte vår kursledares hem, Dagstorps lustgård, och tittade på och pratade om jordkällare. Jag måste säga att det minsann var en riktigt fin och fräsch jordkällare. Den hade ett rymligt förmak och två olika ”kammare”, en för rotgrönsaker och en för äpplen, frukt, flaskor och konserver. I nuläget har jag varken plats, ekonomi eller tid för att bygga en jordkällare, men i framtiden siktar jag på att flytta ut på landet och då ska det byggas som bara den.

http://www.dagstorpslustgard.se/index.html

Jag köpte även boken ”Bygga jordkällare” av Urpo Nurmisto som ska vara väldigt bra. Den beskriver exakt hur man bygger jordkällaren på flera olika sätt och berättar lite om vad man kan lagra vid olika temperaturer och olika fuktighet. Dessutom kostar den bara cirka 120 kronor, investera säger jag!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173326984&gclid=CP3yuNDnz7UCFQd6cAodinQAYQ

 

Inga kommentarer: