Lägesrapport

Jag har fått nog av att inte få något trädgårdsjobb och jag har fått nog av att sitta hemma de dagar jag inte har jobb. Därför ska jag nu börja arbeta ideellt på botaniska trädgårdens trädgårdsbutik i Lund. Hur mycket man vill arbeta är lite upp till en själv. På torsdag är det första dagen jag ska jobba och det ser jag väldigt mycket fram mot. Jag ska få stå med en rutinerad dam de tre första gångerna, då får jag chans att lära mig kortbetalning och kassa.


Jag tog en titt i butiken idag när jag var där och pratade med personalen. De säljer fröer, jord, krukor, litteratur etc. Just nu har de dessutom en liten utställning med vinterknoppar. Jag tog även en tur i trädgårdarna efteråt. Jag lyckades pricka in både japansk strimlönn (Acer Capillipes) och svarttall (Pinus Nigra). Den japanska strimlönnen var inte allt för svår att gissa, även ifall jag bara sa strimlönn för mig själv. Svarttall har jag dock aldrig sett förr, den var enorm. Den fick en kram och jag tror inte att jag nådde runt halva stammen ens.

I övrigt sitter jag och läser lite superhemliga dokument (om bokföring) ifall att framtiden skulle kräva superhemliga åtgärder (en företagsstart). Valet har stått mellan musteriverksamhet och trädgårdsskötsel. Den ena verksamheten utesluter inte det andra, de är aktiva i olika säsonger. Nästa vecka är det trädgårdsmässa i Malmö (28 feb - 3 mar) som jag ska åka på med mamma. Jag söker fortfarande trädgårdsjobb, jag håller tummarna varje dag.

Nu ska jag återvända till de superhemliga dokumenten.

Inga kommentarer: