Trädgårdsskötsel: Beskärningsredskap

I skrivande stund sitter jag och lyssnar på den amerikanska artisten Seasick Steve, en otroligt inspirerande gammal man. Han bygger sina egna instrument och har ett otroligt gung i sina låtar. Tresträngade gitarrer och banjos byggda på kvastskaft, det är något att skryta med.

Idag är det dags för mig att berätta lite om vilka verktyg jag använder mig av när det är dags för att ge sig ut i trädgårdarna igen. Under vårvintern är det dags att beskära både träd och buskar. En del vedartade växter ska inte beskäras förrän i JAS (juli, augusti, september), men det finns en hel del växter som du kan beskära utan problem under vårvintern.

Det första steget till beskärning är att skaffa och använda sig av bra utrustning. Jag använder mig av min sekatör och två grensågar i olika storlekar. När jag köpte mina redskap satsade jag på kvalitet och lät priset springa iväg lite. Det är en enormt stor fördel med bra verktyg. Dåliga verktyg klämmer åt och skadar grenar, blir snabbt slöa och är inte ergonomiska för dig.

Jag använder först och främst märket Felco. Jag tycker att de är av väldigt bra kvalitet och ligger bra i handen. De har många olika modeller och kan förhoppningsvis uppfylla dina krav.
Min sekatör är av modellen Felco 6. Det är en lite mindre sekatör, både på bladen och i handtaget. Jag har själv hyfsat stora händer, men jag tycker att den ligger mycket skönt i handen. Den är nätt och smidig, kommer åt där större sekatörer inte gör det och man behöver inte streta med fingrarna allt vad man kan mellan varje klipp.
 
När det är dags att köpa sekatör ska du be om att få känna på lite olika modeller i butiken. En seriös butik låter dig känna på olika sekatörer innan du köper dem. Annars är det bara att tacka och åka till en annan butik. Tänk på att sekatören används mycket ute i trädgården och att den håller länge, du vill inte dras med ett dåligt köp flera år framöver.
Köp alltid ett sekatörhölster. Jag har hört skräckhistorier om djupa sår i ben på dem som haft sekatören i fickan. Den kan öppna sig, och då vill du inte ha ett sylvasst blad i  benet.
 
På Capellagården fick jag prova den smidiga grensågen Felco 600 som är hopfällbar. Den är också liten. Den tar dock ganska tjocka grenar och kommer åt på trånga ställen. För grenar som är större använder jag grensågen Felco 621, som är lite klumpigare, men tacksam när det är tungt att såga. Fördelen med att använda Felco är att ifall klingan blir slö eller om den går sönder har de flesta trädgårdsbutiker reservblad hemma.
Nackdelen med Felco 621 är att jag ibland har upplevt klingan som skör, den böjer sig lätt om man riktar den fel. Producenten Silky gör också sågar med längre, fasta blad som är lite stabilare. Jag provade Silky grensågar på Capellagården och tyckte att de var bra.
 
Grensågarna jag har tagit upp är speciella på det sätt att de bara sågar på tillbakavägen. Det vill säga att de inte tar när du trycker dem ifrån dig, utan bara när du drar dem mot dig. Det ger dig mer kraft och precision i varje drag. Försök inte såga på båda hållen, då blir sågen slö.
En annan viktig sak att tänka på är att alltid ha med sig en trasa, t-röd och lite smörjspray (exempelvis 5-56). Sågarna och sekatörerna ska tvättas av grundligt mellan varje träd eller buske för att inte sprida eventuella sjukdomar. T-röden tar kål på bakterierna. Efteråt är det bra att smörja sekatörens rörliga delar eftersom att man tar bort fettet med t-röd.
Smörjfettet använder du även när du slipar din sekatör. Ta därför även med dig ett bryne ut. Dra inte brynet längs med hela sekatören, utan i små runda cirklar längs med hela klingan. På informationen du får till både sekatör och slipsten står det hur du slipar korrekt, det är en konst. Försök att alltid slipa i samma vinkel, inte för skarp och inte för trubbig.
 
Tack för denna gången kära läsare, hoppas ni har det trevligt tills nästa gång vi hörs. Alla bilder är tagna av: camillaalvensfoto.blogspot.com


Inga kommentarer: