Jobb, Lignoser, Jobb, Lignoser

Inte för att jag brukar vara särskilt aktiv på bloggen, men nu känner jag mig mer inaktiv än någonsin. Jag jobbar dels åt mina föräldrars företag som hyr ut mig till Securitas Direct AB där jag gör diverse tester och byggen och dels arbetar jag med att söka trädgårdsjobb.

Mitt i allt jobb hinner jag dock med att träna lite lignoser. I helgen var jag ute med mamma i Linnebjer naturreservat och övade. Sist jag var i Linnebjer var över ett år sedan, om inte ännu längre sedan. Då var det svårt att veta vad det var man såg. Nu sprang jag runt som en duracellkanin och försökte lista ut vad det var för träd och buskar med min nyinköpta handbok över de 150 vanligaste träden och buskarna o Sverige.

Bok, hassel, ek och lind hittade jag en del. Jag blev dock riktigt nöjd när jag hittade både sötkörsbär (Prunus Avium) och järnek (Ilex Aquifolium). Jag hade lite problem med att bestämma mig ifall det var sötkörsbär eller inte, alltid ska man bli konfunderad. Efter att ha tittat på bark, försökt se knopparna uppe i skyn, studerat habitus (växtsätt) och de vissna bladen bestämde jag mig dock för att nu fick det vara nog. Det är sötkörsbär.


                 Sötkörsbär (Prunus Avium)                   
 
 
Järnek (Ilex Aquifolium)
 
En annan spännande observation jag har gjort på senaste är klibbalen (Alnus Glutinosa). Jag började se klibbalen allt mer och mer längs ån som sträcker sig genom byn där jag bor, så jag läste om den och fick fram att den kräver mycket fukt och att den ofta växer nära vattendrag. Nu när jag tänker tillbaka minns jag växtrunderna vi gick med trädgårdsläraren Emma på Capellagården kommer jag ihåg att vi fick lära oss att klibbalarna i Vickleby stod där dem stod eftersom att det var i slutet av en backe och att där fanns mycket vatten.

Tillbaka till Linnebjer. Jag hittade en buskliknande växt på cirka 1-1,5 m hög som jag inte kunde bestämma mig för vad det var för något. En vild gissning var hagtorn (märk väl: inte havtorn), problemet är dock att jag inte vet hur hagtorn ser ut på varken knoppar, habitus osv. och kan inte riktigt hitta det. Jag slänger in en bild, om någon vet får ni gärna berätta.
Alla bilder tagna av camillaalvensfoto.blogspot.com

Tack för denna gången, vi hörs snart igen!

1 kommentar:

Mikael Liljeström sa...

Hej!
Jag tror att du har en måbärskvist i handen!
Hagtorn blir rätt mycket större: måbär ligger i den storlek du skriver om.
De slår ut jättetidigt på våren!