Brödbak, brödbak, brödbak


Igår var jag med mamma i lite butiker och kollade vad som fanns. Jag är inte den som brukar handla, men igår shoppade jag loss. En penna, stift och två böcker blev det. Just nu är jag i full gång med att öva lignoser så det blev en fälthandbok med träd och buskar. Dessutom såg jag ju boken "Enklare bröd" som jag använt på Capellagården. Jag ägde inte boken själv och tänkte att det var min tur att slå till, så jag köpte den. Sedan blev det brödbak, brödbak och mera brödbak. Fem bröd bakade jag. Enkelt, gott, ekologiskt.

Det sista brödet jag bakade var ett långjäst bröd, "Durumbröd" heter det.

Recept från "Enklare bröd" av Martin Johansson:

jäst                                      3 krm
kallt vatten                          3 dl
durumvetemjöl                   1 ½ dl
vetemjöl                              5 dl
salt                                      1-1½ tsk

Blanda jäst och vatten, blanda ut jästen. Tillsätt övriga ingredienser och se till att de blandas ihop till en fin deg. Täck skålen med lock/plastfolie och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.

På morgonen skrapar du ner degen på en handduk som det ligger rikligt med mjöl på. Dra ut degen till en kvadrat/rektangel. Vik långsidorna in till mitten. Vänd degen upp och ner så att skarven hamnar nedåt. Vik handduken löst över brödet. Låt jäsa i 40 minuter.

Grädda brödet i 250 grader i 30-35 minuter. Vill du att brödet ska få chans att resa sig extra mycket kan du sätta in en till plåt med isbitar på under plåten med brödet. När brödet gräddats i en kvart kan du öppna var 5e minut tills det är färdigt och vädra ugnen.

Jag rekommenderar "Enklare bröd", bröden ska visserligen jäsa länge, men själva arbetsinsatserna på bröden är oftast mycket liten. Det här brödet tog 10 minuters arbete.
 

 
Jag gjorde tredubbel sats och fick ut 3 bröd.

2 kommentarer:

Mia sa...

Hej, Det ser väldigt gott ut och verkar ju vara busenkelt att baka. Påminner det om surdegsbröd i smaken?
Hälsningar, Mia

ekobladet sa...

Hej Mia! Det är både enkelt och gott, jag rekommenderar dig att prova på det! Jag är ingen surdegsexpert, men jag skulle nog vilja påstå att det inte är särskilt likt i smaken.

Lycka till! Hälsningar Elliot