Guide till ekologisk grönsaksodling: del 4


Dagens inlägg kommer att handla om det otroligt spännande ämnet "frö". Jag kommer inte att skriva om fröskörd förrän det är säsong för det, dvs. till hösten, utan kommer istället att prata om hur jag tänker när jag ska välja frö och vad som är viktigt för mig.

Det första jag ser till är att det frö jag köper inte är F1-hybrider. F1 hybrider har tagits fram för att de ska ge en jämn skörd där all frukt mognar samtidigt och ser likadan ut. Det är egenskaper som en producent av grönsaker är ute efter för att kunna tillfredsställa marknaden.

Ser man det från den synvinkeln är F1-hybrider himmelriket, men precis som med allt annat finns det en baksida av det hela. Det är omdebatterat, men jag vill påstå att F1-hybrider saknar smak. De kan inte mäta sig med vanliga sorter. Dessutom är det ett faktum att det inte går att plocka frö från en F1-hybrid. De är framtagna på ett sånt sätt att om du använder fröna från en F1-hybrid får du en extremt dålig skörd där grönsakerna inte alls liknar ursprungsgrönsaken. De som handlar F1-hybrider blir alltså bunden till fröföretaget. Det är så en del fröföretag väljer att knyta kunder till sig. Om ni frågar mig är det extremt fult spel.

Dessutom är det dåligt för en hemmaodlare att odla F1-hybrider. Har du exempelvis ett antal tomatplantor och alla tomater mognar samtidigt hinner du kanske inte äta alla, då går dem till spillo. Vanliga sorter mognar efter hand och olika snabbt, det betyder att du kan skörda under en längre tid vilket är positivt på alla sätt.

När jag ska välja frö ser jag till att det är ett frö från en udda sort jag väljer. Det finns en hel del sorter som passar perfekt för vårt nordiska klimat som inte ens är lagliga att sälja eftersom att EU har bestämt det. Jag tror att dessa gamla lantsorter rensas ut för att bana väg för fröföretagens ökade profit. Det är viktigt att vi skyddar dem och deras suveränitet i vårt klimat och fortsätter odla dem. De är helt lagliga att köpa och odla och säljs fortfarande.

Butiken jag beställer från heter Runåbergs fröer. För någon vecka sedan fick jag hem ett paket från dem. Alla fröer är ekologiska och är av väldigt god kvalitet enligt mina erfarenheter. Dessutom är de billiga. I trädgårdsbutikerna betalar vi dyra pengar, upp mot 50 kronor per fröpåse, för alldagliga sorter. Jag köpte mina fröpåsar för 25 kronor per påse.






Ett urval av de olika grödorna jag ska odla i år.


Tack för denna gången. Beställ nu riktigt spännande fröer tills vi hörs igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska bli spännande att se vad det blir av alla dessa frön